Hlavní sponsor

Banner
Banner
Banner
Banner

IGC Browser

Banner
Banner
Banner

Reklama

Banner

OZONE MANTRA 4 ML PDF Tisk Email
Napsal uživatel Miloš Lauermann   
Čtvrtek, 05 Květen 2011 11:45

Po úspěchu křídel Ozone série R-10 čekala velká většina pilotů nedočkavě na zrod M4, koneckonců i díky známému efektivnímu marketingu společnosti OZONE. Piloti byli zvědavi na to, co křídlo M4 předvede.

Poté, co jsem testoval Deltu, jsem si potvrdil, že je na špici ve své třídě, ale také že patří k těm nejsnadněji ovladatelným a poskytuje natolik komfortní pocity, za ním zůstávají některá nová křídla třídy EN-B.

Docela nedočkavě jsem čekal na M4 i já, protože jsem byl zvědavý na to, zda pocit komfortu je stále v menu OZONE. Nakonec křídlo přišlo....

Plastické vložky v náběžné hraně, se hodně podobají těm, které byly použity v konstrukci Delty, vypadají velice jednoduše, s dobrým zpracováním.

Deště a silný vítr nechaly Mantru 4 odpočívat v pytli další týden.

Nějaké to kitování v silném větru a svahování mi daly představu alespoň o tom, že se jedná o homogenní a vyvážené křídlo.

Dneska to vypadalo slibně, takže stojím na startu s mými létacími kamarády a se vzletovkou 100 kg a velikostí ML.
Dnešní podmínky jsou zpočátku trochu větrné a turbulentní, ale nakonec se vše umoudří, stoupáky dosahují až 5 m/s s vysokými dostupy.

Vzlet je snadný, jen je třeba křídlo trochu přibrzdit v jeho dopředném pohybu vzduchem.

Brzdy jsou na mně o trochu delší, zpětné reakce v řídičkách, občas i v sedačce, jsou „jemného“ rázu.

Uvnitř stoupáku má křídlo velmi rozdílné chování. Se sedačkou Impress2 a jejím prsním popruhem otevřeným na ±50 cm jsem zjistil následující:

- do silných, ale „hladkých“ stoupáků křídlo vstupuje rychle a stoupá sice jako ďábel, ale „pokojně“. Za těchto podmínek jsou zatáčky příjemné a vy cítíte, jak se křídlo opírá do stoupáku. Stačí se jen dotknout řídičky na druhé straně a křídlo se může otočit jako na pěťáku. Měl jsem pocit, že je lepší nebrzdit tolik na druhé (vnější*) straně, protože když jsem křídlo nechal letět samo, pak jsem měl dojem že stoupák ustředí lépe, na rozdíl od Delty, která k nejlepšímu stoupání právě potřebovala drobný zásah řídičkami.
- v silných a turbulentních stoupácích je třeba nechat křídlo nejprve trochu usadit a pak teprve točit. A není to jen otázkou přesnosti zatížení mého křídla. Nicméně v této konfiguraci se jedná o nejkomfortnější křídlo EN-D kategorie. Je to jako kdybyste řídili „limuzínu“ a ta se ukázala jako skutečně geniální mezi těmi všemi velmi komfortními a výkonnými křídly.
- ve středně rozbitých stoupácích jsem měl pocit, jako by křídlo čekalo na můj zásah. Jako kdyby nade mnou čekalo a nikam se nechtělo hnout. Zůstávalo uvnitř bubliny tak, abych jej do ní mohl řídit. A to je hodně šikovná vlastnost, protože já přece nechci letět pryč, do klesavého proudu.
-ve slabých stoupácích se křídlo chová vcelku příjemně, i při mé startovní hmotnosti. Ale jsem spokojen, více se dozvíte brzy.

No....a teď určitě čekáte na porovnání výkonů? ;-)
Provedli jsme mnoho klouzavých letů s křídlem GTO M, zatíženým na 105 kg (Video se zpracovává a brzo bude!) a KONEČNĚ jsem došel k závěru, že lepší schopnosti klouzavosti u Mantry 4 jsou okem viditelné!!
To bylo poprvé, kdy jsem při letu s křídlem kategorie EN-D měl pocity směšně snadné pilotáže, ale zároveň jsem měl komfortní výhodu výkonnosti.

Trimová (základní*) rychlost křídla M4 ve velikosti ML, zatížené vzletovkou 100 kg je vyšší než u křídla GTO M zatíženého na 105 kg!

M 4 je křídlo které velmi dobře klouže v protivětru. Speed je měkký a účinný na první i druhé příčce, zcela použitelná je i „kladka na kladce“!

Velké uši jsou stabilní a snadno vyvolatelné. Po vypuštění šňůr se samy otevřou.

Po přistání jsem se cítil, jako bych se probudil po jogínské meditaci třídy “Serene” [čistý, vyrovnaný**].

Více testů s mnoha videjky bude brzo k dispozici. Ale mohu potvrdit, že OZONE u M4 odvedl velkolepou práci.

Shrnutí
Firmě OZONE se to povedlo! Komfortní, snadno ovladatelné a velmi vyvážené křídlo nejvyšší výkonnosti!
Moje jediné přání je případné zkrácení dráhy řídiček, jejich vyšší přesnost tak, jako u R10, aby bylo možno ihned ustředit i ten nejtenčí stoupáček. Ale jsem velice rád, že jsem si mohl zalétat a vychutnat si tohle příjemně výkonné a stále ještě jednoduché křídlo.

VIDEA:
http://www.youtube.com/watch?v=lEzKKAo-Qqg
http://www.youtube.com/watch?v=qNo_WBiyeyI

K dalšímu testování čekám na velikost SM.

Zdravím,
Ziad.
:-)
 Stav ke dni 03.05.2011 v 11:49.
* - poznámky překladatele
** doby, kdy mně něco říkaly jednotlivé meditační stupně jsou.... řekněme pryč ;-). české jogínky i jogíni si zcela určitě poslouží lepším českým překladem.

Další fotografie

Zdroj

Aktualizováno Úterý, 03 Únor 2015 23:15