BDG TALA M Tisk
Napsal uživatel Miloš Lauermann   
Sobota, 06 Duben 2013 21:48

Konstrukce křídla Tala přináší řadu novátorských prvků, počínaje konstrukcí náběžné hrany, přes jeden vyvazovací bod na čtyři komory, volbu potahu, až po jemný připojovací bod křídla…. prostě fůra novinek.

Ale důležité jsou letové vlastnosti křídla ve skutečných podmínkách, ve vzduchu.

A tak tady je Tala velikosti M 90 – 100 kg, zatížená vzletovkou 97 kg.

Vzlet: V mírném větru křídlo Tala lehce stoupá a zůstává nad hlavou pilota.

Za silnějšího větru jsem nezaznamenal nějaké divné chování.

Ve vzduchu: S křídlem Tala M jsem létal za různých podmínek, od  relativně klidných, s velkým množstvím stoupáků, až po svahování při silném větru a za silných termických turbulencí.

Při létání s Talou, jsem zaznamenal neustále nízkou úroveň zpětné vazby z jejích volných konců.

I v silných turbulentních podmínkách je Tala svým chováním stále velmi soudržným křídlem. Kývavé pohyby sice nějaké zaznamenáte, ale nejsou agresivní. Pohyby jsou omezeny kolem relativně malé osy nad pilotem. Vnitřní konstrukce křídla vypadá opravdu zdařile.

Zpětná vazba je mnohem větší než u Sigma 8 a zároveň menší než u Omega 8.

Ovladatelnost: Došel jsem k názoru, že létat s Talou velikosti M při startovací hmotnosti nad 97 je dobrou volbou z hlediska ovladatelnosti a vypadá to, že tato volba nemá negativní vliv na stoupavost.

Ovladatelnost mohu popsat jako: dlouhé, lineární, progresivní a opravdu hbité, zejména v rozbitých podmínkách. Když  jsou stoupáky homogenní, pak křídlo točí opravdu na pětníku.

Při společných letech se současnými top křídly kategorie C jsem cítil, že křídlo Tala má neuvěřitelnou stoupavost uvnitř jediného stoupáku.

Schopnost vstupu do turbulentního stoupáku je poněkud opožděná, ale to platí při porovnávání se špičkovými C křídly. Mohu jen potvrdit, že z hlediska stoupavosti a klouzavosti bude mít s Talou těžké problémy většina  nejlepších křídel C kategorie z roku 2012!

Ani při přeskocích se Tala nemá za co se stydět… na 7 km přeskoku je rozdíl opravdu více než zřejmý….

Trimová rychlost je 40 km/h při výjimečné klouzavosti.

Speed sice vyžaduje použití střední síly, ale lze jej použít ve většině případů.

Mám pocit, že je třeba zdůraznit jeden detail, který umožní křídlu Tala uvolnit jejího potenciálu a využít většinu její výkonnosti

Pilot musí věřit zpětné vazbě, které mu křídlo poskytuje a nechat ho letět bez přílišného brždění, které je třeba omezit jen na nejnutnější akci v nezbytných případech.

Shrnutí:

Křídlo Tala bych na základě vlastních pocitů přirovnal asi k motýlu. Na tomto křídle máte neustále pocit lehkosti.
A právě tím může získat srdce mnoha pilotů….
Křídlo Tala je právě uprostřed výkonového rozpětí kategorie C, pokud přijmeme fakt, že Sigma 8 je určena ke snadnému vstupu do této kategorie….
Stoupavost a výkonnost je na podstatně vyšších úrovních.

Stav ke 6.4.2013 22:53

Link na originál v angličtině.

Pro jistotu poznámka překladatele: BDG je novým výrobcem pg křídel Bruce Goldsmith Design. Bruce Goldsmith je zkušený konstruktér, který se podepisoval třeba pod křídla Airwave.

 

Aktualizováno Úterý, 03 Únor 2015 23:17