Hlavní sponsor

Banner
Banner
Banner
Banner

IGC Browser

Banner
Banner
Banner

Reklama

Banner

M4-O8-Peak2-Venus3-GtoM&S-Venus2 PDF Tisk Email
Napsal uživatel Miloš Lauermann   
Čtvrtek, 28 Duben 2011 12:10

Zdravím

tady je porovnání několika křídel kategorie EN-D.

Při čtení berte v úvahu jednotlivé velikosti a jejich zatížení. Jiné velikosti se mohou lišit.... značně.

(V hodnocení se objevují i některá křídla, která nejsou uvedena v nadpisu. Nějak se v tom vyznejte ;-)*)

 

Start:

1- Omega 8 25, vzletovka 94 kg = Poison 3 S, vzletovka 94 kg =Mantra 4 ML vzletovka 100 kg (Velmi snadný start i za bezvětří)

2- GTO M a GTO S

3- Venus 2 M a S

4- Peak 2

 

A- Stoupavost při protivětru (>15 km/h)

1- Mantra 4 ML, vzletovka 103 kg (velký rozdíl)

2- GTO M, vzletovka 103 kg

3- PEAK 2 24 při 60% váhového rozpětí vzletovky

4- Omega 8 25 =POISON 3 S, vzletovka 95 kg = VENUS 3 M, vzletovka 104 kg

5-. Venus 2 M, vzletovka 103 kg

 

B- Stoupavost bez protivětru

1- Mantra 4 ML, vzletovka 100 kg (malý rozdíl)

2- GTO M, vzletovka 103 kg

2- PEAK 2 24 & POISON 3 S

3-Venus 2 M =Omega 8 25

4- Venus 3 M

 

C- Stoupavost ve slabých stoupácích (<0.3m/s)

1- Mantra 4 ML, vzletovka 98 kg (lehké zatížení)

2- GTO M = Peak 2 24 = Venus 2 M

3- POISON 3 S (malý rozdíl)

4- Mantra 4 ML, vzletovka 103 kg (zatížené!)

4- Venus 3 M, vzletovka 103kg

5-Omega 8 25, vzletovka 94kg

 

Trim (základní*) klouzák:

1- Mantra 4 ML, vzletovka 100 kg

2- GTO M (viditelný rozdíl, zejména při protivětru)

3- Peak 2 (velmi blízko GTO M)
4- Poison 3 S, vzletovka 94kg =Omega 8 25, vzletovka 94 kg

5- Venus 3 M, vzletovka 103kg

 

Klouzavost na prvním stupni speedu:

1- Mantra 4 ML, vzletovka 100 kg

2- GTO M, vzletovka 103kg

3- Peak 2 24, vzletovka 102kg

4- Poison 3 S, vzletovka 94kg =Omega 8 25, vzletovka 94kg (malý rozdíl)

5- Venus 3 M, vzletovka 103kg

 

Ovladatelnost v klidném vzduchu:

1- Omega 8 25 (Požitek!)

2- Poison 3 S (Trochu pomalejší, ale lineární!)

3- Peak 2 24 (Ostrý a lineární) =Venus 3 M (Lehce manévrovatelný, lépe než Venus 2 M)

4- Mantra 4 ML, vzletovka 100kg (Zatáčení s mírným zpožděním.)

5- GTO M, vzletovka 103kg (Zatáčení s dlouhým zpožděním.)

Velký rozdíl je mezi O8 a GTO M, rozdíly mezi ostatními jsou velmi malé.

 

Ovladatelnost a manévrovatelnost za průměrných podmínek "s termikou":

1- Omega 8 25, vzletovka 94kg =Mantra 4 ML, vzletovka 100kg

2- Mantra R-10.3 S, vzletovka 98kg

3- EVO-X 24 / Peak 2 24 /Poison 3 / Venus 3 M

4- GTO M

 

A nyní (pro mne*) nejdůležitější „ovladatelnost za silných podmínek“. V tomto případě mám na mysli to, že některá křídla při setkání s vícenásobnými stoupáky, při silných termických podmínkách, reagují velice rozdílně, osobitě, protože jejich vnitřní tlak je mnohem silnější než zásahy pilota do řízení. V tomto okamžiku je pilot jen pasivním pasažérem, než se křídlo uklidní. Čím déle tento stav trvá, tím horší pasivní pocity máte. A to není dobré.

Některá křídla jsou za těchto podmínek mnohem citlivější na zásahy řídiček pilotem „tam dole“. Tyto zásahy musí pilot vyvolávat a uplatňovat vždy s ohledem na okamžité podmínky. To pak nazývám dobrou a efektivní ovladatelností. Je vždycky mnohem lepší být pilotem „tam dole“ než jen pasažérem i jen na malou chvíli.

Ovladatelnost za silných podmínek:

1- Omega 8 25, vzletovka 94kg

2- Poison 3 S, vzletovka 94kg

3- Peak 2 24, vzletovka 98kg = Mantra 4 ML, vzletovka 100kg = Venus 3 M

4- GTO M, vzletovka 103kg

5- GTO S, vzletovka 94kg

 

Komfort (pohyby pod křídlem za silných turbulentních podmínek):

1- Mantra 4 ML, vzletovka 101kg = Poison 3: 9,5/10 (Neuvěřitelné u křídel EN-D !!)

2- Peak 2-24: 9/10 (velmi utlumené, velmi blízko)

3- GTO M & Omega 8 25, vzletovka 94kg: 8,8/10

4- Venus 2 M: 8,5 /10

5- Venus 2 S: 8/10

6- Venus 3 M:

7- GTO S: 4/10

 

Snadnost při letu (patrně ovladatelnost*):

Všechna křídla jsou hodně vyrovnaná, některá z nich vyžadují větší zásah, jejich reakce při průletech stoupáky o velmi malém průměru mohou být dynamičtější než u ostatních.

1- Poison 3= Mantra 4 ML

2- Peak 2 24

3- GTO M

4- Omega 8 25

5- EVO-X 24

6- Venus 3 M

7-Mantra R-10.3

 

Stabilita při uších:

1- Omega 8 25 = Skywalk Poison 3 =Mantra 4 ML (stabilní)

2- EVO-X 24 (stabilní)=Venus 3 M (stabilní)

3- GTO M (mírně nestabilní)

4- Peak 2 24 (nestabilní)

5- Mantra R-10.3 (nestabilní)

 

Přistávání a přiblížení manévrem k přistávačce "nahoře":

Tyto testy byly prováděny pro přistávání za „úzkých“ turbulentních podmínek proto, aby se zjistilo zda konkrétní křídlo je možno a jak mnoho přibrzdit, a přitom bylo stále letuschopné. Křídlo GTO je mnohem nestabilnější při stažení řídiček ve výšce kyčlí, zatímco třeba Peak a Venus 3 mají plošší průběh poláry a nejsou tedy tak citlivé na velké stažení řídiček. To se hodí třeba uvnitř stoupáku při silném protivětru. Lépe se pak do něj „zařezávají“.

1- Poison 3 = Mantra 4 ML

2- Omega 8 25 & Venus 2 M & Venus 2 S

3- Peak 2 = Venus 3 M

4- GTO M

5- GTO S

 

Tato porovnání jsou výsledkem mnoha letů s dlouhými přeskoky. Jiná zatížení a velikosti u některých těchto křídel mohou dát jiné výsledky. Vedle výše uvedených křídel je v současné době další velice dobrá křídla kategorie EN-D a jejich výsledky budou velice vyrovnané. Dobrý pilot je schopen překonat jakékoliv rozdíly výkonu, pokud vůbec existují. a jsem přesvědčen o tom, že jakýkoliv z nich může snadno zalétnout XC rekord nebo zvítězit ve vrcholných soutěžích. Některé z nich jsou velmi rychlé, jako je např. Venus3, jiné mají zase vynikající klouzák jako Mantra 4.

Komplexní a perfektní křídlo pro jakékoliv podmínky neexistuje. Ale každé může splnit zcela rozdílné nároky různých pilotů

 

mějte se

Ziad.

Stav ke 28.04.2011 11:57

Zdroj

 

Do-  větek a plněk

Tento článek byl psán pro zveřejnění na paraglidingforum.com. Ziad tam učinil některé dodatky. Pokud se týkaly hodnocení, pak jsem je doplnil do původního hodnocení. Nicméně ještě přičinil závěr, který považuji za zajímavý, takže jej připojuji:*

Abych to vše ještě shrnul, pak musím ještě jednou zopakovat, že jiné plošné zatížení může u různých křídel změnit jejich vlastnosti. A to hodně.

Což samozřejmě platí i pro zcela vyšlápnutý speed.

Záleží samozřejmě velmi, i na zatížení. Nebylo by ode mně fér to neuvést, protože když Venus 3 a Peak 2 -24 zatížíte, pak zrychlí. Proto výše uvádím i aktuální zatížení, při stavu „kladka na kladce“:

Venus 3 je nejrychlejší.

Za ním je Peak 2.

Poison 3 se vzletovkou 96kg byl nejstabilnější, nejtužší a nejhouževnatější.

Stejně tak Omega 8 25.

Ptal ses mně na přechod z XC2, která byla certifikována jako EN-C. Všechny výše uvedená křídla jsou výkonnější, a to včetně Avax XC3, kterou jsem nemohl zatím vyzkoušet...

Nejlepším způsobem, jak se rozhodnout je ocenit své priority škálou od 1 do 5 ....a pak si vybrat takové křídlo, které požadavkům tvého stylu létání vyhovuje nejvíce.

Příklad: Pokud dáváš přednost ovladatelnosti před rychlostí....

Stav k 28.04.2011 12:14

http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=38687&highlight=m4o8peak2venus3gtom+svenus2 Post: Sat Apr 23, 2011 9:50 am

* - poznámky překladatele

Aktualizováno Úterý, 03 Únor 2015 23:15